Foute vrienden

Nee, ik heb geen vrienden die aan de drugs zitten of mij leren drinken of wat dan ook. Ik heb wel vrienden waarvan ik merk dat ze meer van mijn energie opslorpen dan dat ze mij energie geven. En vrienden zijn er, volgens mij dan toch, om je energie te geven.

Het zijn vaak vrienden, schrijf ik nu uit onderving, die gelijkaardige dingen hebben meegemaakt als ikzelf maar die nog een stapje achterstaan. In het middelbaar zat ik met een meisje in de klas waar ik goed bevriend mee was… Omdat ik gepest werd en zij ook dus trokken we maar met elkaar op. Het probleem kwam nadien. Ik begon mijn vriendenkring stilletjes aan uit te bouwen maar zij bleef maar “plakken” en in hetzelfde cirkeltje rondgaan. Dat gevoel had ik he. Ik deed dingen met haar omdat zij het zo leuk vond om dingen met mij te doen maar als ik thuis kwam van een afspraak met haar was ik echt moe en had ik het gevoel dat ik niets aan mijn dag of avond gehad had.

Nu zit ik een beetje in dezelfde situatie… Een vriendin die al een zoontje heeft maar vlak naast haar ouders woont en haar ouders doen nog alles voor haar. Ze wilt wel loskomen van haar ouders maar het lukt haar niet. Ik ben zo aan het proberen om los te komen, vooral van mama dan, maar ik zie haar toch geen moeite doen hoor. Haar zoontje slaapt elke nacht bij haar ouders, haar ouders brengen hem naar school, gaan hem halen etc… Als ik met haar wil afspreken verloopt het ook altijd zo moeilijk. Gisterenavond nog samen met haar gaan eten, in het restaurant waar haar man werkt, en thuis gekomen met hoofdpijn en echt heel erg moe.

Dat zijn 2 hele toffe meiden hoor maar toch wil ik er los van komen omdat, zoals ik al schreef, ze energie vragen in plaats van geven.

13 gedachtes over “Foute vrienden

  1. Zo gaat het in het leven je groeit en daarmee kunnen soms vriendschappen veranderen en soms kost dat vrienden. Hoewel ik er van overtuigd ben dat echte vrienden altijd blijven. Soms kan je een vriendschap misschien op een lager pitje zetten om het later weer op te pikken en soms verdwijnen mensen en komen er weer andere voor in de plaats. Althans dat is mijn ervaring.

  2. Ik ken dat wel. Weet je, je loopt een poos(je) samen op, maar op een gegeven moment lopen jullie wegen uit elkaar. En tuurlijk zijn het aardige meiden, maar er is voor vriendschap meer nodig.

    Ik weet zeker als je deze vrienden los laat er nieuwe voor in de plaats komen ……… dat is de cyclus van het leven nu eenmaal.

  3. Tja wat is wijs, je gevoel zegt het eigenlijk al, anderzijds spiegel jij de laatste situatie aan je eigen “losmaken” jij van je moeder en zij van haar ouders, twee dingen die niet te vergelijken zijn , stel jij had een kindje? Dan was het losmaken nog een slag moeilijker.

    Je kunt beter kijken als jullie samen optrekken wie de luisteraar is en wie kan alleen praten als daar de balans verkeerd zit dan ga je idd leeggezogen naar huis . Dan zit de vriendschap niet meer op gelijke basis.

    Maar er voor elkaar zijn is geven en nemen in een vriendschap waar je je eigen problemen niet kunt vergelijken ieder is uniek en anders.

    Wens je veel sterkte en wijsheid in je keuzes, luister naar je eigen gevoel voetje .

  4. Ik heb zo’n situatie ook een paar keer gehad. En vaak als je er dan net zo veel energie in steekt als je er uit kan halen, bloedt het langzaam dood. Of je komt na een tijdje toch bij elkaar terug.

  5. Vriendschap is geven en nemen, en als jij het gevoel hebt dat ze te veel van je energie wegnemen, kan je enkel afstand nemen…. Er moet een goed evenwicht zijn, anders is dat niet vol te houden he.

  6. Als ze energie uit je trekken in plaats van ook een beetje te geven (balans is belangrijk in vriendschap), dan moet je een knoop doorhakken. Zo niet dan plakken jullie samen dubbel hard.
    Zo’n vriendschap is ongezond. Wil zij aan haar ouders blijven plakken, het is haar verantwoordelijkheid. Jij doet het anders en dat is goed. Ik denk dat je de consequenties moet trekken en bij het uitkiezen van je vrienden je niet moet laten leiden door hulpverlenende gevoelens. Goede vriendschap, dat voel je vanzelf aan je botten.

  7. Herkenbaar. Ik laat zulke ‘vriendschappen’ uiteindelijk een beetje doodbloeden zegmaar. Veels te vermoeiend en ik kan slecht tegen mensen die niet evolueren…

  8. Ja, heel herkenbaar. Op een gegeven moment kom je op een leeftijd dat je echt moet gaan kijken wie belangrijk voor je is en of er wederzijds respect voor elkaar is. Wie er in je leven past en hoort en wie niet, en hoe moeilijk het ook is, daar keuzes in maken is onvermijdelijk als je gelukkig wilt zijn.

  9. Herkenbaar… Vriendschap bestaat uit geven en nemen. En als je gevoel krijgt dat het vooral geven is waardoor je energie kwijtraakt in plaats energie krijgt is het geen juiste balans.
    Wat ik geleerd heb van vriendschap is… Mensen komen en gaan… uit elk vriendschap leer je iets. Verwatert het vriendschap omdat het niet meer wederzijdse energie is dan ben of jij of die ander uitgeleerd. Dan is het tijd om verder te gaan, nieuwe vriendschappen aan te gaan, nieuwe lessen te leren.

Geef een reactie

